Rádio
Zapnout Megarádio
Reklama

2114
Facebook
Sdílejte nás
Tweet
©
2007 MEGADETH.CZ
Webmaster . Milan Dotlačil a Kropis
Moderátor . Kropis

Rozhovor: 14/12/11 Dave Mustaine

Komentáře: 0 • Autor: Kropis • 09.03.12 - 20:35 Rozhovor: 14/12/11 Dave Mustaine
[tento obrázek už neexistuje]

Třináctka se jeví jako šťastné číslo pro Davea Mustainea

Děje se toho poměrně hodně (nebo dít bude) v zemi Megadeth. Samozřejmě, je tu poslední studiovka "Th1rt3en", jedno z nejhezčích alb za ty roky a poté 10. prosince jam Metallicy a Davea Mustainea, znovu společně na podiu, hrají staré songy, na jednom z koncertů Metallicy v rámci 30. výročí ve Fillmore v San Franciscu (Kalifornie) - vzpomínková událost, která přivedla každého od Jasona Newsteda po Lloyda Granta a Rona McGovneyho, aby to společně oslavili. A brzo odstartuje Gigantour - 26. ledna v Camdenu (New Jersey). mega-Megadeth turné s Motorhead, Volbeat a Lacuna Coil (všechny kapely osobně vybrány Daveem Mustainem, samozřejmě).

Nové album zní čerstvě a energicky. Myslíš, že návrat Davida Ellefsona s tím má co dělat?
Oh, všechno s ním mělo co do činění. Bylo to bez něj na nic.

No, tak jsem to nemyslel. (Smích)
(Smích) Já vím, teď si s tebou hraju. Jasně, David přidal element vzrušení a zábavy do kapely. Každý hráč, který hraje na nástroj, má svůj vlastní způsob, jak ovládá struny a další takové věci. Poslední, kdo hrál před Davidem (James LoMenzo) dělal desky a hrál přesně to, co David hrál, ale stejně to neznělo stejně. David byl ve studiu, když jsme se připravovali pro turné R.I.P. a já jsem řekl: "Hej, chceš zkusit nahrát song "Sudden Death"?" A on chtěl a hned jsme věděli, že to bude fungovat. Takže, jasně, myslím si, že přidal opravdu skvělý element, ale také si myslím, že v kapele jsou další skvělí kluci, kteří taky nejsou špatní.

Ve vši upřímnosti, myslím si, že Třináctka je jedno z nejlepších alb za celou dobu. Jsem tradiční metalový fanoušek a myslím si, že deska zní o hodně víc jako tradiční metal… songy jako "We the people" a "Deadly Nightshade"… Byl to záměr, přinést zpátky něco z klasického zvuku?
Nic z toho nebyl záměr. Upřímně, šli jsme do toho s přáním udělat naši poslední desku pro Roadrunner a dali jsme tomu velkou oběť a kdo ví, kam tato deska jde, protože jsem neměl ještě v pořádku moje zranění krku a opravdu jsem myslel na to, že až bude deska hotová, tak se odplazím odpočívat někam domů, protože můj krk a záda se stali velkým problémem. Ale deska se vydařila skvěle a vydavatelství si s tím poradilo taky opravdu dobře. Člověče po tom zranění, teď už to jde všechno dobře.

A některé songy byly napsané před lety, že? "Black Swan", "New World Order" …
"New World Order" je opravdu, opravdu starý. Nikdy jsme ho oficiálně nenahráli a někteří lidé mluvili o Nickovi Menzovi a, víš, jasně, nebyl zrovna pilný skladatel, ale napsal pár dobrých věcí a "New World Order", měl v tom prsty. Nevím, co dělá právě teď, ale vím, že když napsal tento song, znělo to velice moderně. Takže, když jsem přišel s tím udělat tento song na desku, protože jsme to nikdy oficiálně neudělali, bylo to bez rozmýšlení.

A to ještě vypadá, že to zapadlo do nového alba bez problémů, je těžké říct, že to bylo napsáno o tolik let dřív.
Bylo to těžké říct. (Smích)

Když se podíváme na texty Třináctky, vyložil si své politické a duševní vidění a nepůsobí to jako kázání, teda aspoň ne mně. Souhlasíš?
Stal jsem se více aktivní v politice a více koncentrovaný v sobě samém, to se odvíjí od mých objevů a rozhodnutí, které jsem udělal. Vím, že někdo může říct: "Tohle nemůžeš udělat", já bych řekl: "Sleduj". Protože je to prostě část mé osobnosti. Ne, že jsem vzdorovitý z důvodu být vzdorovitý, protože pak bych se stal předvídatelný a není nic úžasného na tom být předvídatelný.

Všechno se to vrací k tomu, co chceš dělat se svým životem.
A stále silně cítíš, že jsme vedení ke globální vládě?
Jasně, pořád. Slyšíš Čínu říkat, že se připravují na válku s USA - říkali to včera na Fox.

Nemyslíš, že někdy vláda vypadá jako loutka pro banky a korporace?
Jo, to je. Je to elita, která to dělá. Ale řeknu ti, elita rozjela vládu a všechny tyhle věci na hodně dlouho. Lidé s mezinárodním měnovým fondem a s federálním rezervním systémem a to je všechno Rockefellerů a Rothschildů, jsou jediní, kteří přivolávají výstřely. Prostě si myslím, že právě teď jsou Američani hodně naštvaní a oni to nevědí. Nemohou vidět les přes stromy. Vlastně si myslím, že je spousta věcí, které se teď dějí - hodně čtu, hodně studuju, sleduju zprávy, protože píšu o politice. Ne z vlastní vůle. Začal jsem psát o autech - "Mechanix" - a skočil jsem do ohně. To nemá nic společného s prodáváním míru…

Nejlépe je to řečeno v písni "We the People": "Ďáblovi přisluhovači v obleku a kravatě." Která to tak trochu shrnuje.
Jo, jo, taky si myslím. Celý tento nesmysl… když se podíváš, co se děje se super výborem (redukce deficitu). Říkal jsem, že ještě než to začalo - že to je vtip a nebude to fungovat. A ono to nefunguje.

Souhlasíš s okupováním Wall Street?
Myslím, že záměr byl velmi zavádějící. Věřím, že lidé, kteří jdou do ulic a vyžadují změnu - šli na špatnou adresu. Potřebovali jít na 1600 Pennsylvania Avenue. Nejdeš ven a neřekneš skupince lidí, kteří pracují na Wall Street, že chceš změnu. Jdeš za prezidentem.

Nebo kongres.
No, kongres je právě teď úplně zmražený. A prezident je uráží při každé příležitosti, kterou má. Takže si myslím, že okupování Wall Street lidmi, pokud chtějí opravdu, opravdu vidět, aby se něco stalo, tak potřebují jít na 1600 Pennsylvania. Je na nic chodit do přístavů a zastavit tam obchody, to akorát ubližuje lidem, jako jsou řidiči náklaďáků a přístavní dělníci a všichni lidé na lodích. Samozřejmě to zraňuje i nás, protože to vede ke zvýšení cen jídla a dalších věcí. A je to, jak se říká: "Ten kdo ovládá vodu a ovládá jídlo, ovládá lidstvo." No, tito lidé nám předávají naši kontrolu nad elitami, tím, že nám mizí jídlo z regálů. Pokud s nimi budeš mít co do činění, někdo chytrý by jim měl říct, co dělat.

Nedávno si sám sebe v rozhovoru nazval jako někoho, kdo přežívá - a song "13" to i vyjadřuje - ale pokud by byla reality show, jako Kdo Přežije, ty by si byl pravděpodobně finalista.
(Smích) Možná.

A vypadá to, jako by si měl strážného anděla celou dobu.
To jsem měl. A stále mám.

A hodně štěstí vstupuje také do tvého hraní. A možná, že 13 není po tom všem tak nešťastné číslo.
No, nebylo to v den, kdy jsem se narodil. Číslo 13 bylo špatné pro templářské rytíře - rytíři, kteří chránili Šalamounův chrám - ti všichni byli pochytání na pátek 13. a upáleni na hranici nebo něco podobného. Myslím, že o tom lidé nevědí a číslo 13 si spojují s marihuanou a to je špatné. Já jsem se narodil 13., začal jsem hrát na kytaru, když mi bylo 13 a toto je naše 13. deska.

Co se týče duchovnosti v textech, jako znovuzrozený křesťan, byla by méně náročná kreativní cesta psát texty jako Stryper (pozn. křesťanská metalová kapela). Ale ty děláš úžasnou práci v tom, být provokativní.
Hudba je něco, co posloucháme, aby nám pomohla změnit náladu, dostat se ze špatné nálady nebo pokračovat v nepřestávající dobré náladě. Také rád poslouchám věci, které jsou sentimentální a emocionální a tak, ale nechci být ten člověk, který ji dělá. Jsem dobrý v řezání do kytary, dokud nevybouchne a myslím, že lidé si o tom mohli udělat dobrou představu, když jsem hrál znovu s Metallicou. To byla opravdová zábava. Vím, že spousta lidí byla opravdu překvapená, protože mě nikdy s Metallicou hrát neviděli.

Musel to být skvělý pocit s nimi být znovu na podiu.
Měl jsem nějaké změny nálad. Bylo to nahoru a dolů a tak. A víš, byl jsem nadšený a taky svým způsobem netrpělivý, "Pojďme. Jsem připraven. No, tak pojďme!" a takový umělec je ve mně. Jsem v tomhle tak trochu šílený.

Hrát některé z těch starých songů - měl si favority nebo jsou pořád tvoje oblíbené?
Byla to zábava je hrát. Přeju si, abych měl trochu větší šanci připravit se na to s kapelou, protože jsem perfekcionista. Rád bych měl svůj zvuk a ujistit se, že když hraju sólo, tak mi zvednou hlasitost a další věci, které používám, ale hráli jsme v klubu a hráli jsme jako klubová kapela. Byla to zábava sundat všechny pravidla a nařízení a svým způsobem to střílet jen tak od boku.

Byl jsem překvapený, že jste nehráli "The Four Horsemen".
Myslím, že pro to je důvod. Vím, proč jsme ten song nehráli, ale nechci o tom moc mluvit. Myslím, že jedna z věcí byla, že jsme nahráli "Mechanix" a oni nahráli jinou variantu, takže není potřeba ji zahrát. Je pár jiných songů, které jsou opravdu důležité - jako "Jump in the fire", to byl první song, který jsem klukům přinesl. A "Phantom Lord" a "Metal Militia" byly songy, které jsem jim přinesl také, a ještě song "Mechanix", který byl později změněn na "Four Horsemen". A zbytek songů bylo napsáno Jamesem nebo Hughem Tannerem nebo Lloydem Grantem a to je důvod, proč tam byli také… a taky trochu divné pro mě, stát na podiu. Myslel jsem, že bylo skvělé být s Metallicou, ale byl tam taky Ron McGovney a Lloyd Grant. Tak jsem si říkal: "Dobře, to skousnu. Budu hodný. Není to nic hrozného." Šel jsem tam, a víš co, vůbec jsem si jich nevšímal. Tolik jsem se bavil, když tam nebyli.

Zmínil si změny nálad. Mohlo to být zpětně s McGovneym…
Vlastně víš co, celou tu dobu co jsem byl na podiu, jsem ho neviděl. Bylo skvělé, že tam byl. Byl taky pěkně nervózní. Ron je dobrý kluk. Já jsem byl semknut s hrou Larse a Jamese. Já a James, byli jsme jako toxická dvojčata, když jsme společně hráli a byli jsme velmi, velmi nebezpečná dvojka. A na chvíli jsem myslím, vyzařoval některý z těchto starých pocitů. Viděl jsem jedno z videí a vypadalo to, že James se bavil také. Já vím, že jsem se bavil. Měl jsem úsměv na tváři, když jsem šel do postele.

Pamatuješ si úplně první koncert Metallicy? Myslím, že to bylo v Anaheimu v roce 1982.
Vzpomínám si na hodně koncertů, ale ne, který byl první. Jeden z nich, když jsme hráli tam… je to vtipné, říkal jsem to někomu další den, vůbec nevím, jestli si to James pamatuje. Chodil se mnou na párty a celou tu dobu jsme pili a zjistili jsme, že když jsme tam byli, byla tam soutěž, bitva kapel a vítěz mohl dělat předkapelu pro jednu novou kapelu z Irska - kapela, která právě nastoupila na MTV a měla song "I Will Follow". Řekl jsem Jamesovi: "Tihle hoši budou velcí, vole. Sleduj." Byli to U2, když přišli a kdybychom vstoupili do bitvy kapel, pravděpodobně bychom pro ně otevírali, což by bylo opravdu zajímavé. Víš, už bylo spoustu prvenství pro Metallicu, ale nemyslím si, že někdy otevírali pro U2.

Poslední, Gigantour. Jsi spokojený s tím, že si vybral kapely jako Lacuna Coil pro Gigantour?
Jasně, jsem také spokojený, že jsem vybral Motorhead a Volbeat. Myslím, že všechny kapely, které jsou letos na Gigantour si vedou skvěle. Všichni mají určitý typ faktoru zaujetí. Motorhead má přímo-dopředu, "Chystám se tě zabít" styl hudby a Volbeat je takový nebezpečný druh hudby - něco jako Elvis metal - a poslouchat Lacuna Coil se dvěma zpěváky, je to velmi dynamické a mají také dobré kytaristy. Taky je skvělé, že v jedné chvíli zpívá Christina Scabbia s námi. Nediskutovali jsme s ní o zpívání "A tout le monde" každou noc. Pravděpodobně bychom měli, ale zatím jsme o tom nemluvili.