Rádio
Zapnout Megarádio
Reklama

2114
Facebook
Sdílejte nás
Tweet
©
2007 MEGADETH.CZ
Webmaster . Milan Dotlačil a Kropis
Moderátor . Kropis

Rozhovor: 21/1/12 David Ellefson

Komentáře: 0 • Autor: Kropis • 30.03.12 - 21:32 Rozhovor: 21/1/12 David Ellefson
[tento obrázek už bohužel neexistuje]

Megadeth je kapela, která nepotřebuje představovat. Od počátků v roce 1983 nahrávají desky. 1. listopadu kapela vydala třináctou studiovou desku - Th1rt3en. Kapela byla nominována na 10. grammy za jejich singl "Public Enemy No.1" z nové desky. Gigantour 2012 se rozjede 26. ledna, na kterém se připojí Motorhead, Lacuna Coil a Volbeat. David Ellefson a já jsme mluvili o albu, turné a jaké to bylo poprvé pracovat s Johnnym K (pozn. producent desky Th1rt3en).

Ahoj Davide. Hádám, že si teď doma na dovolené. Máš nějaké speciální plány?
Vždycky mi zabere tak týden dát se dohromady z turné a srovnat se z cestování. Vracím se znovu do civilního života. To budu dělat. Je příjemné mít tuto přestávku, protože mi to dává šanci dát se dohromady do svátků. Upřímně, snažím se to nechat opravdu neformální. Mám nějaké rodinné návštěvy z města, jako třeba můj bratr. Je příjemné, když Vánoce připadají na víkend, stejně tak jako Nový rok. Snažím se zachytit a sledovat Kardinálské hry, když jsem doma a možná se jít podívat do jiných částí Arizony, do kterých se normálně nedostanu. Možná udělám menší prohlídku po státě.

Půjdeš na NAMM v lednu?
Ano. Určitě tam budu. Půjdu tam za Hartke, Jackson Guitars, EMG, SIT struny stejně jako Beamz.

1. listopadu kapela vydala třinácté studiové album nazvané "Th1rt3en". Popsal by si toto album jako super moderní nebo by si ho připodobnil k něčemu, co už Megadeth dříve udělali?
Je to ten typ návratu k progresivně dopředu jdoucímu myšlení. (Smích) Říkám to, protože se to jednoznačně vrací k "Never Dead", která má určitou riffovou virtuozitu jako "Black Friday" z "Peace Sells". Obsahuje to věci jako melodické, chytlavé refrény v "Public Enemy No. 1" a "Whose Life", které by si slyšel možná na "Symphony of Destruction". Jsou tu také nové věci. Song "Guns, Drugs & Money" je vlastně z větší části jeden riff. Megadeth vždycky měli opravdu složité, progresivní aranže a toto je song, který je vlastně jeden riff se spoustou nabalení kolem riffu, které jsou dohromady svázány. Je to opravdu jednoduchá metoda psaní songů, kterou jsme nikdy předtím neudělali.

Některé ze songů byly napsány dlouho před a ne ve studiu, že?
Je jich pár, které byly vlastně jako dema pro album "Countdown to Extinction". Byly to songy, které jsme napsali, když jsme byli na turné Clash of the Titans v roce 1991, songy jako "New World Order" a "Millennium of the Blind". "Black Swan" byla napsaná během nahrávání "United Abominations" a my jsme to trochu přepracovali pro album. Co se týká "We the People", riff je z doby pravděpodobně Cryptic Writings. Jsou útržky a části, které z různých důvodů ve své době neměli odstup a teď, když posloucháš všechny ty nečekané desky s riffama a různé nápady je to jako "Wow! To zní opravdu úžasně." Někdy si to musí sednout na nějakou dobu na kamna, vařit se a pak to všechno z těch náhlých věcí chutná dobře.

Řekni mi něco o "Public Enemy No.1". Co tě inspirovalo?
Dave začal s kousky riffů někdy, když jsme byli minulý rok v Evropě. Vzpomínám si, jak jsme hráli nějaké koncerty Big4 a byli jsme headlineři na koncertě v Chorvatsku. Vzpomínám si, že to byl klubový koncert a byl to takový zábavný menší koncert pro naše fanoušky. Vzpomínám si, že jsem byl na zvukové zkoušce, pracoval jsem na zvuku a pak jsme hráli ve Vídni v Rakousku, to je místo, na kterém jsme už několikrát hráli a tam jsme ten song dávali společně dohromady. Dave do toho vložil zpěv a začal dávat dohromady texty. Byl to song, který jsme dali do kupy opravdu bez námahy. Za ty roky jsem poznal, že songy, které jsme dávali tímto způsobem dohromady, patřili obvykle k naší nejlepší práci. Materiál obvykle prochází revizemi, přepracováním, možná několik úprav a tak, ale pro většinu částí máme nápad opravdu rychle. Někdy, když přijdeme s nápadem, pak víme, že děláme na něčem, co je opakem těžce na tom pracovat.

Slyšel jsem od několika lidí, že songy, které byli napsány nejrychleji nebo na poslední chvíli, mají tendenci být hity.
Jasně! I přesto, že nápad "Public Enemy" nebyl na poslední chvíli, je tu pár songů jako "Fast Lane", "Guns, Drugs & Money" a "Whose Life". To jsou songy, které byly napsány na místě ve studiu. Je to zajímavé, protože jsem zjistil, že některé Daveovi nejlepší riffy vzniknou, když už nezbývá moc času. Je skvělé mít v kapele někoho, kdo dokáže takto tvořit, protože to nedokáže každý. Některé lidi rozhodí, když jsou na mušce. Daveovi se daří, když je na mušce, přichází takto s jedním ze svých nejlepších věcí.

Někteří lidé pracují lépe pod tlakem. Tak se taky stalo, že deska má 13 songů a je tu také jeden nazvaný "13". Je to song, který svazuje všechno dohromady stejně tak, jakože je Megadeth kapelou?
Johnny K svým způsobem pomohl inspirovat tento song a pomohl dostat tento song do pohybu. Byl připravený vstoupit do našich diskuzí a myslím, že četl Daveovu autobiografii. Myslím, že spousta nápadů z ní vychází. Je to opravdu autobiografický text Daveova života, který samozřejmě svým způsobem vypráví také příběh o Megadeth.

Nahrávali jste s Johnny K, který je úžasný. Nahráváte už dlouhou dobu a určitě víte, co děláte. Co byl schopný Johnny přinést na stůl a nikdo jiný toho schopen nebyl?
Věděli jsme, že Andy Sneapův program se neslučuje s naším programem nahrávání, takže to byla vlastně automatická změna pozice producenta. Začali jsme nadhazovat pár jmen a dokonce jsme zvažovali, že bychom si to udělali sami, ale myslím si, že je vždy dobré mít někoho z venku. V určitém stupni je dobré mít někoho dalšího, kdo bude boss nahrávání, protože v určitém čase se jako členové kapely dostáváme do našeho vlastního vesmíru nebo potřebujeme udržet věci v rámci rozvrhu a rozpočtu. Jsou tu nějaké analytické a administrativní věci, které jsou částí nahrávacího procesu, tak je dobré mít někoho mimo naši kapelu a my jako čtyřčlenná kapela můžeme zůstat přátelé. Někdy jsou tyto věci nepříjemné, takže je lepší mít někoho mimo kapelu. Johnny, samozřejmě, dělal desky pro obrovské vydavatelské společnosti, odpovídal prezidentům nahrávacích společností a ustál ten tlak ze strany produkce desky. Miluju Johnnyho desky po kreativní stránce. Podle mě zvukově znějí skvěle. Jednu z věcí, kterou mám rád na Johnnyho práci je, že pracoval se spoustou různých kapel. Pomáhal těm kapelám znít lépe spíše než, aby udělal, že ty kapely budou znít jako on. To pro mě byla důležitá kvalifikace, když jsem ho zvažoval. Jsem rád, že vstoupil a udělal zvuk Megadeth lepší, než aby udělal zvuk Megadeth jako produkci Johnny K. To je pro mě opravdové umění producenta.

Podílel se na psaní songů, třeba na textech?
Jasně, určitě se na něčem podílel, což si myslím, bylo také skvělé, protože my neotevíráme dveře pro kohokoliv, aby vstoupil a stal se spolutvořitelem. Zajímal se, o čem je kapela, a jaký je koncept textů. Vždy tu bude politický nádech a také je vždy autobiografická stránka Megadeth. Píšeme songy o našich vlastních životech a našich vlastních zkušenostech. Mít někoho, kdo dokáže zachytit tuto vizi a nasměrovat nás nebo tlačit tímto směrem u třinácté desky a to je skvělé.

Pojďme mluvit o Gigantour 2012! Už to bude 4 roky od posledního, že?
Myslím, že jo.

Nemůžu uvěřit tomu, že to bylo tak dlouho. Motorhead, Volbeat, Lacuna Coil se k vám připojí, až se turné rozjede 26. ledna v Camdenu. Jak jsou kapely vybírány pro turné?
Kapely jsou navrhovány managementem a agenty. Popravdě, jeden den v autobuse jsme si sedli a mluvili jsme o několika dalších kapelách. Motorhead nejsou úplně nesmyslní. V minulosti, když vyšlo album Peace Sells, jsme udělali pár koncertů s Motorhead. Hráli jsme za ty roky na festivalech, kde Megadeth a Motorhead byli společně na soupisce. Je to vtipné, protože s Lemmyho filmem si myslím, že viditelnost Motorhead o hodně narostla. Myslím, že v určitém bodě, když máš autobiografickou knížku nebo film, jako v Lemmyho případě, to pomáhá vyprávět příběh kapely, historii a vizi kapely. Říká to víc mnohem širší veřejnosti, než tvé vlastní fanouškovské základně. Obvykle to spadá do mladší fanouškovské základny, takže tito mladší fanoušci můžou obdivovat ikonu, jakými oni jsou. Cristina z Lacuna Coil je fantastický talent. Je miláčkem medií a z dobrého důvodu. Má všechno to dobré být fantastickou zpěvačkou, umělkyní a osobností v heavy metalu. Zcela upřímně, bylo to opravdu potřebné u ženy, která se dokáže sama ovládat. Zaslouží si korunu, kterou nosí v této doméně. Volbeat jsou právě teď ohromující. Figurují v žebříčcích a to je také skvělé. Vždy je skvělé vidět budoucnost heavy metalu. Dali jsme se dohromady a udělali jsme Big4 a to je impozantní oslava ikonických kapel, ale vždy je hezké vědět, že je tu budoucnost pro náš žánr. Volbeat je kapela, která se právě teď stará o tuto pochodeň.

Turné je ve Spojených státech a v Kanadě. Zvažovali jste, že byste vzali Gigantour i do jiných zemí?
Byli o tom nějaké diskuze. Hádám, že to je celkem lehké se značkou jako je Gigantour, vždy ji můžeš vzít jinam, pokud chceš. Také se může měnit sestava. Proběhli o tom nějaké diskuze, jak jsme to plánovali na konci roku. Je to jeden z důvodu, proč jsme chtěli vydat album na konci roku, protože to otevírá pro zbytek roku 2012 možnosti pro turné a koncerty.

Viděl jsem video, které si udělal v Costa Rice. Vypadáš tak pohodlně před kamerou. Vždy jsem obdivoval, jak se bavíš se všemi tvými fanoušky a jak osobní jsi. Děláš pořád Rockový byznys Davida Ellefsona?
Děkuju ti! Je vtipné, že zrovna dneska jsem dostal email od někoho, kdo říkal: "Prosím udělej další Rockový byznys". Donutilo mě to přemýšlet, že bych možná mohl udělat ještě jeden. Možná jeden udělám před koncem roku. Rockový byznys se ke mně dostal na NAMM přehlídce před pár lety. Lidé se mě začali ptát, jestli bych nechtěl udělat následovníka mé knihy "Making Music Your Business… A Guide For Young Musicians" a v té chvili mě to zasáhlo. V době, kdy píšeš knihu, publikuješ ji, vydáš a následně jde do obchodů, to je proces na 2 roky. Co jsem zjistil je to, že náš byznys se rapidně mění a spíše než dělat obměnu mé knihy nebo napsat druhou, jsem myslel na to, že si sednu s videokamerou a začnu o tom mluvit. Chci to dělat pro oblibu k byznysu a miluju být umělec samozřejmě. Dostal jsem spoustu emailů od lidí, kteří se mě ptají na věci a tyto emaily zcela upřímně inspirují všechny ty díly Rockového byznysu. Myslel jsem, že když se mě jeden člověk zeptá na otázku, pak je tu pravděpodobně další stovka lidí se stejnou otázkou. Používám témata k pokrytí množství úhlů na různé věci, které řešíme s nahrávacím průmyslem, jak ho známe dnes.

Vím, že Shawn dělá příležitostně bubenické výuky. Ty máš něco nazvaného Rockový dům.
Rockový dům je společnost, která dělá instruktážní videa. Přišli za mnou před pár lety a nabídli mi spolupráci na instruktážních videích. Když mi to přiblížili, myslel jsem "No je to vždycky zábava koupit si takové ty věci jako "Betcha can't play this", ale myslel jsem také, že vím, kdo jsou moji fanoušci a vím, že spousta našich fanoušků si vybrala nástroj možná, protože se inspirovali deskami Megadeth. Takže jsem myslel na to, že uděláme 2 verze. Nechali mě udělat jednu, která je pro začátečníky, která je opravdu jednoduchá, prostě jsem si vzal baskytaru, zapojil ji, udělal video a potom jsem udělal pokročilejší, která je Vol. 2 a ta je více pro střední až pokročilé hráče na baskytaru. Ty už jsou venku a můžete si je koupit v obchodech, nebo online na rockhousemethod.com.

Všichni jste velice zaneprázdnění jako kapela a jako individualisti. Všiml jsem si, že děláš super soutěže a dáváš fanouškům vědět přes všechny sociální stránky. Podle mě to je skvělý způsob, jak zůstanou tví fanoušci zapojení a zaujatí.
Myslím, že jsme mohli být první kapela, která měla webové stránky. Capitol Records zavedli Megadeth Arizona v roce 1994, když jsme nahrávali desku Youthtanasia. Dave a já jsme počítačoví nadšenci a snažili jsme se být online. Vzpomínám si, že jsme si brali notebooky dolů do Jižní Ameriky a snažili jsme se připojit a najít správný telefonní konvertor. V hotelu jsme se snažili být online, kontrolovat emaily a snažili jsme se kontrolovat megadetharizona.com. Bylo to velmi primitivní, frustrující a polovinu času to nefungovalo. Určitě jsme urazili veliký kus a teď jsme dobří s Twitterem, kde můžeš posílat věci z tvého Blackberry nebo iPhone. Dnes je to všechno o hodně lehčí a je to spousta zábavy. Jsem rád, že Megadeth to pojali správně od prvního dne a myslím si, že jsme určitě postavili skvělou sociální, mediální komunitu a to je svět, ve kterém žijeme.

Podle mě jste udělali ocenění hodnou práci v tomto. Je skvělé, že jste v tomto tak zapojení, není to jen jméno. Všichni máte vlastní Facebook stránky a vím, že to je o hodně jednodušší pro lidi kontaktovat vás na Facebooku.
Jo, přesně, ale fanoušci jsou k nám velice respektující. Znají hranici, což je taky příjemné. Je to také důvod, proč dělám ty videa. Žijeme požehnaný život a je to všechno díky fanouškům. Pokud bychom to nedělali pro naše fanoušky, nebyli bychom schopní dělat to, co děláme. Moje myšlenky, když jsme minulý rok začali světové turné, byly: "Pojďme vzít videokameru a nahrejme všechny ty fanoušky na cestách s námi a ukažme jim místa, kde hrajeme, jako výsledek jejich lásky k naší hudbě."

Mám pro tebe poslední otázku. Je to od fanouška jménem Mike Smith (Evolver), který je také muzikant. Chtěl by vědět, kdo napsal úvodní basovou linku pro "Peace Sells".
Dave Mustaine napsal song "Peace Sells" a je to vtipné, protože ta linka se stala basovou linkou, stala se intrem a byl to kytarový riff pro tento song. Dave na to: "na, zahrej to" a potom se to náhle stalo intrem s kopákem pod tím."Peace sells" se stal legendárním songem všech dob. Jsme moc hrdí, že máme jeden z těchto songů v našem arzenálu.

Děkuju ti moc za rozhovor. Jako vždy mi bylo potěšením s tebou mluvit.
Děkuju ti mnohokrát!